Baptisthistoria i koncentrat…

Andreas Möller skriver på sin blogg en historisk resumé över baptistiska beslut i viktiga frågor. Det är en fascinerande läsning som jag rekommenderar varmt. Det som slår mig är hur de verkar ha resonerat väldigt likt dagens baptistsamfund. Skillnaden mellan dåtidens och nutidens debatt är märkligt liten. Man debatterar äktenskapet, förhållandet till andra samfund rättigheter för olika grupper inom församlingarna… Jag blir stolt och glad över mina föregångare inom svensk baptism. Personligen tror jag att många av de problem vi har att brottas med idag beror på ganska naturliga konsekvenser av det som händer inom en rörelse när man institutionaliseras. De senaste 50 åren har varit mer präglade av en önskan att bevara ett arv än att egentligen föra arvet vidare. Det är inget konstigt eller märkligt med det, men det skapar också ett behov av att reformera. Eller som någon uttryckte det ”vi måste göra som våra förfäder, nämligen att inte göra som våra förfäder…”  Evangeliet måste på nytt förkroppsligas i vår tid för att inte förlora sin giltighet. Om vi tror att allt var färdigt på 1800-talet (eller vilken tidpunkt vi nu väljer) då begraver vi möjligheten för människor att ta emot Jesus Kristus som herre i sin liv idag. Om vi skulle välja att inte använda oss av telefoner och datorer för att sprida evangelium bara för att Jesus sa GÅ ut till alla folk, då gör vi evangeliet en otjänst. Vi måste tolka vårt uppdrag in i den tid vi lever i, vi måste se vår omvärld som den plats där evangeliet ska levas  – inte den plats vi ska bygga om till missionsfält. Jag har sagt det förut, men jag tänker upprepa det envist: vissa av mina kristna bröder verkar ha sett för mycket på Fem myror är fler än fyra elefanter. Där lekte nämligen Brasse en lek med Magnus och Eva – en ska bort – som jag tycker alltför många verkar se som vårt missionsuppdrag. Vårt uppdrag är INTE att hitta vilka som har fel, vilka som är minst värdiga. Vårt uppdrag är att förmedla Jesus Kristus till ALLA folk. Inte vissa – som lever på ett sätt vi känner oss bekväma med, inte de rättrådiga och goda, inte de lagom… ALLA ska få möjligheten att böja knä inför Jesus. Att oupphörligt leta efter vilka som ska bort ser jag som direkt kontraproduktivt. Som sagt läs Andreas historiegenomgång och fundera över hur vi kan göra som de gjorde, dvs att att inte göra som sina förfäder…

Gott Nytt År!

/ Magnus

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar